torsdag 24 september 2009

Hinken


I 6:an på Vibyskolan börjar man med halvklass i bland annat NO. Eleverna är då mogna att få komma in i den spännande NO-salen och laborera "på riktigt" för första gången. För att väcka intresse och inspirera eleverna gör jag många experiment och arbetar praktiskt på olika vis. Jag utbildar mig på lärarlyftet det här året och har inspirerats av mina fantastiska lärare på kursen, Hans Persson och Margareta Forsbäck. Många av experimenten som jag kommer att visa här på min blogg är idéer just från dessa två stjärnor. Här introducerar jag Hasses experiment "Hinken" där jag byggt ihop en magisk låda som med lite trix och simsalabim gör färgat vatten färglöst. Färgat vatten som hälls i hinken kommer ut ur pipen på sidan utan färg. Vart tog färgen vägen? Uppgiften för eleverna var att lista ut hur detta kunde vara möjligt. Hur ser det ut inuti hinken? Fundera på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar