lördag 5 december 2009

Brusraketen

Igår avslutade vi veckans NO med ett kul experiment. Det var dags för klassen att få uppleva "Brusraketen". Min kollega Annika har skakat fram en hel påse med filmburkar till skolan så det var bara att låna och köra igång. På insidan av locket fäste jag med kludd 1/3 treo och i filmburken hällde jag vatten. Locket sattes sedan på och jag vände på burken så att vattnet kom i kontakt med treon.


Hans Persson (wwww.hanper.se) gav mig tipset att göra tre stycken samtidigt och ta tiden. För att kunna göra en jämförelse så måste något ändras och därför ändrade jag temperaturen på vattnet.Jag använde kallt, ljummet respektive varmt vatten i burkarna och så mätte vi tiden det tog innan något hände. Vad som hände känner ni säkert till, annars kan ni se det här:



Någon i klassen var tidtagare och hade koll på tiden. Resultaten fördes in i en tabell.



Detta redovisades sedan i ett diagram.


Perfekt att kunna integrera matematik och NO!

Som en liten bonus så fick klassen lära sig ordet acetylsalicylsyra.... vilket jag tror fastnade hos de flesta :)
Det blev en kul och lyckad lektion. Så bra så att vi självklart gjorde experimentet två gånger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar