söndag 27 september 2009

MATEMATIKENS ABC - i trä






KROPPEN - tillverkning

När vi arbetade med kroppen avslutade vi det med att tillverka våra olika organ och system i kroppen. Här kommer några av resultaten:


Lungorna och andningen


Blodomloppet


Matspjälkningen


Ögat




Huden


PROCENT - med pasta

Procenträkning blir tydligt och roligt med hjälp av pasta och overhead.


Eleverna klurar tillsammans först och sedan går vi igenom på overheaden så att alla ser.
Exempel på uppgift: Lägg fram 10 st pasta. Det ska vara 20 % slott, 50 % bilar och resten hjul.

SKALA - med Barbie och Bratz

Hur skulle en Bratzdocka eller Barbie se ut i naturlig storlek? Det tog vi reda på.


Så här ungefär! Är det rimliga proportioner?
På elevernas egna initiativ tog vi också reda på hur en docka borde se ut och ritade bilder på oss själva i skala. Det kunde se ut så här:




Hanna som docka!



Victoria som docka!
En utmaning framöver kan vara att faktiskt låta eleverna tillverka dessa små dockor av sig själva. Det hade varit skoj!



SKALA - ritning

Vi ritade föremål omkring oss i skala.













Venndiagram

Vi arbetade med venndiagram. Först tränade vi med olika föremål att placera in i rockringar. Sedan gick vi över till siffror med gemensamma och egna egenskaper placerade i ringar.
Elevarbete






OPTIK


Jag visar gärna även det praktiska arbete vi utförde förra terminen i klass 5. Följande bilder handlar om optik och här finns mycket roligt att SE :)



Ser du myntet, Linn? undrar Louise.



Jag ser myntet!, säger Samuel till Markus.





Vi lär oss skillnaden på konvex och konkav spegel.



Kromatografi Det blir fina mönster. Spännande, tycker Julia.


Vi gjorde färgsnurror



Samuel tittar närmare på ögats alla delar hos Fredrik.

Ser du korven, Matilda?


Högerögd eller vänsterögd, Emelie? Hanna, du måste blunda med ena ögat!


Gustaf, kan du få Sverigeflaggan att bli i rätt färger?

Emil, släpp myntet nu, säger Viktor.

Linn, hur känns det att vara blind, undrar Ella.
Sofia testar Julias färgseende.







torsdag 24 september 2009

Ballongen


Gemensamt tog vi reda på vad som hände när vi blandade ättika med bakpuler. Prova själv!

Luftexperiment


Här har Linda och Linn trätt en ballong på en flaska och tar reda på vad som händer när den placeras i det varma vattnet. Bra jobbat tjejer!

Experiment med läskflaska


Idag har vi gjort tre olika experiment med läskflaska. Här har Amanda och Matilda lagt en "plastplupp" överst på en tom flaska och sätter ner flaskan i varmt vatten för att se vad som händer. De lyckades! Men glömde visst att stänga av brännaren...

Laborationsrapport

Allt vi upplever ritar och skriver vi om i vår stora No-skrivbok.

Vi kokar vatten

Samuel och Julia bekantar sig med brännaren och delar av No-salens utrustning genom att ta reda på vattnets kokpunkt.

Fast, Flytande, Gas


Här visar Ella, Emelie, Julia, Markus och Samuel hur partiklarna rör sig i vatten då det är i fast form, flytande form respektive gasform.

H2O

Vi pratar om vatten och gör olika experiment. Titta så kul det kan vara att lära sig vattnets kemiska tecken H2O. Det är bara att skriva ett stort H på varje hand och gapa stort som ett O.

Hinken i Finland


Förra veckan åkte jag med min klass till Cygnaeus skola i Åbo. Jag tog med mig "Hinken" och lät Samuel, Johan och Arvid göra experimentet för eleverna i Finland. Så här såg det ut!

Hinken


I 6:an på Vibyskolan börjar man med halvklass i bland annat NO. Eleverna är då mogna att få komma in i den spännande NO-salen och laborera "på riktigt" för första gången. För att väcka intresse och inspirera eleverna gör jag många experiment och arbetar praktiskt på olika vis. Jag utbildar mig på lärarlyftet det här året och har inspirerats av mina fantastiska lärare på kursen, Hans Persson och Margareta Forsbäck. Många av experimenten som jag kommer att visa här på min blogg är idéer just från dessa två stjärnor. Här introducerar jag Hasses experiment "Hinken" där jag byggt ihop en magisk låda som med lite trix och simsalabim gör färgat vatten färglöst. Färgat vatten som hälls i hinken kommer ut ur pipen på sidan utan färg. Vart tog färgen vägen? Uppgiften för eleverna var att lista ut hur detta kunde vara möjligt. Hur ser det ut inuti hinken? Fundera på det!