onsdag 22 september 2010

Svenska träd

Höstterminen är nu igång och i klass 6 har vi i NO startat med svenska träd. Varje elev har fått presentera ett träd både skriftligt och muntligt. De fick alla utforska närområdet och leta efter sitt träd. Sedan skrev de information om sitt träd och fäste ett blad eller en bit av sitt träd på ett A4 som sedan laminerades. Dessa finns nu upphängda på väggen i korridoren så att fler klasser har möjlighet att ta del av dem och lära sig våra mest kända svenska träd.
Uppgiften för klassen blir nu att plugga lite på utseende och kännetecken för att klara en liten artdugga framöver.


Några exempel på färdiga trädbeskrivningar

Vad gäller den muntliga delen så uppmuntrade jag eleverna att göra något annorlunda. Till min stora glädje var det några som nappade på detta och bjöd oss andra på dikt, musikvideo och pianospelande.


Det är av större vikt


att jag skriver denna dikt


det finns två olika sorter av al


klibbal och gråal,


den senaste vars blad är mera smal


alen upp till 20 meter måttar


och har både löv och kottar


det finns bord i mången sal


som tillverkats av vacker al


alen kan växa överallt


både där det är varmt och kallt.


/Skriven av Viktor S

Christopher hade gjort ett bildspel med underbart pianospel i bakgrunden, och JA det är Christopher själv som spelar :) Vilken talang! Jag rös. Vi var tvungna att lyssna två gånger...



Tack Christopher för att du förgyllde min dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar